O havárii letounu B-24J Liberator, který se zřítil v Olomouci- Neředíně jsem psal minule. Kdo by tušil, že další podobná událost se stane hned následující den. Havárie letounu Boeing B-17G výrobního čísla 42-32097 a pojmenovaného „Slipstream“ byla vždy trochu ve stínu události předchozího dne.
18. 12. 1944 – cíl: Odertal
Přestože byly hornoslezské rafinerie bombardovány již den před tím, byly tyto cíle, ku překvapení osádek v Itálii, na seznamu cílů i následující den. Pokud byli američtí plánovači překvapeni tuhým odporem německých stíhačů předchozí den, mohli být toto pondělí klidní. Stíhací eskadra JG 300 byla zdecimována a její stavy letounů byly značně prořídlé. Americkému svazu se tedy nemohly postavit na odpor žádné významnější síly. Případné ztráty měly tvořit hlavně flak a technické závady. Na letecké základně Tortorella, kde byla doma 99. Bombardovací skupina, bylo již od časných ranních hodin rušno. Bombardéry B-17 s stylizovaným diamantem na směrovém kormidle byly natankovány a vyzbrojeny k boji. V 5:35 se unavené posádky dozvídají, že jejich cíl je rafinerie Odertal. Náletu se má účastnit 36 strojů této jednotky. Poletí s nimi také 2 náhradní letouny, kdyby někdo odpadl. V 6:50 je nařízen start a kolem základny se zakrátko rozeznívá řev desítek leteckých motorů. Piloti přezkušují stroje a po chvíli pojíždí na start. ‹ schéma závěrečné části letu 99th BG, modře je trasa skupiny, červeně směr útoku německých stíhačů. Křížek označuje pravděpodobné místo zásahu letounu 42-32097.
V 7:10 vyletí k obloze zelená světlice a
vedoucí letoun výrobního čísla 42-97733 s plukovníkem Wiperem za
řízením,
přidává plyn a rozjíždí se po dráze. Okamžitě jej následuje další a
během několika minut startují všechny letouny. V 9:18 utvoří všechny
bombardéry, které odstartovaly,
mohutný svaz a míří na sever k prvnímu otočnému bodu – přístavu Split,
který přelétávají již ve výšce 6095 metrů.
Boeing B-17G 42-32097 „Slipstream“
V poslední letce 99. bombardovací skupiny letí na pozici č. 3 bombardér Boeing B-17G pojmenovaný „Slipstream“. Náleží 347. Squadroně. Letoun je sám o sobě již spíše veteránem. Stroj byl vyroben v roce 1942 v mateřské továrně firmy Boeing v Seattlu, stát Washington. Jako nový stroj byl ještě v USA přidělen v únoru 1944 k nově se tvořící 483. bombardovací skupině. Posádky, jak bylo zvykem, hned své nové stroje pojmenovaly. Letoun 42-32097 byl posádkou 2nd Lt Glenna L. McSparrana, které byl přidělen, pojmenován "Sadie Hawkins", podle jedné z postaviček z kresleného komixu Lil´s Abner, které kreslil v té době známý kreslíř Al Capp. Bombardér s touto posádkou absolvuje přesun skupiny do Itálie. Zde jsou však všechny nové bombardéry skupině odebrány a vyměněny za staré olétané stroje, to vše k nevoli posádek. Náš bombardér se touto výměnou dostává k 99. bombardovací skupině. Tato intenzivně nasazovaná skupina již nutně potřebovala obměnu strojového parku a nových bombardérů se ujali okamžitě mechanici skupiny. Po sérii úprav je na letoun 42-32097 nastříkán černý diamant s písmenem „Y“ znak 99. BG, pod sériové číslo přibude římská číslice II, označení 347. Squadrony. Letoun dostává také nové jméno – "Slipstream", což označuje větrný vír, vznikající za letu za vrtulí letounu.
‹ mechanici připravují zbrusu nový letoun 42-32097 na bojové akce, jsou zde zachyceni při odstraňování gumových odledovacích potahů náběžných hran výškovky
U peruti je totiž již jeden bombardér jménem "Sadie Hawkins",a aby se
letouny nepletly, byl nový přejmenován.
Podle pověry, která kolovala mezi piloty, znamená přejmenování
bombardéru smůlu, „Slipstream“ se však vzepřela osudu a stala se jedním z
nejdéle létajících letounů u 347. squadrony. Absolvovala přesně 90
akcí a až do osudného 18. prosince 1944 dokázala vždy svou posádku
dovézt zpět domu.
Poprvé do boje
V porovnání s letounem 42-32097 byla posádka poručíka Rustera naprostým nováčkem. Posádka se poprvé dala dohromady na konci června 1944 na základně u města Lincoln v Nebrasce. Její členové byli:7. | Pilot | 2nd Lt Sherwood P. Ruster | Michigan |
| Co-pilot | 2nd Lt Robert A. Brown | Wisconsin |
8. | Navigátor | 2nd Lt Frank P. Piro | ? |
6. | Bombometčík | Sgt. Paul E. Barselou | Oregon |
2. | Horní střelec | T/Sgt. William P. Moore | ? |
1. | Radiooperátor | S/Sgt Walter G. Person | Virginia |
| Pravý boční střelec | ? | ? |
3. | Levý boční střelec | Sgt. Roland D. Bergman | Iowa |
5. | Spodní střelec | Sgt. Byron C. Anton | Oregon |
4. | Zadní střelec | Sgt. Robert E. Lary | Oklahoma |
Detaily k výcviku posádky zatím nejsou známé, ani není známo, kdo v tu dobu zastával funkci druhého pilota a kdo pravého bočního střelce. Druhý pilot Robert A. Brown se k posádce připojil později. Není známo ani kdy se posádka objevila u 99. bombardovací skupiny. Podle vzpomínek pana Paula Barselou, bombometčíka, byla posádka po svém příjezdu využívána jako doplňovací. Ve skupině byl nedostatek navigátorů a bombometčíků, takže Paul Barselou, Frank Piro a William Moore letěli několik prvních misí s jinými posádkami, zatímco zbytek prováděl cvičné lety a měl volno.
18. 12. 1944 Byla na rozpisu poprvé také posádka pod velením poručíka
Rustera. 2nd Lt Sherwood P. Ruster měl poprvé velet svému letounu do
bojové akce.
Sestava posádky byla následující:
Pilot | 2nd Lt Sherwood P. Ruster | Michigan |
Co-pilot | 2nd Lt Robert A. Brown | Wisconsin |
Navigátor | 2nd Lt Ward S. Randolph | Louisiana |
Bombometčík | Sgt. Vincent C. Manzella | New York |
Horní střelec | T/Sgt. Wilbur T. Massey | Kentucky |
Radiooperátor | S/Sgt Walter G. Person | Virginia |
Pravý boční střelec | Sgt. Edward E. Davis | Texas |
Levý boční střelec | Sgt. Roland D. Bergman | Iowa |
Spodní střelec | Sgt. Byron C. Anton | Oregon |
Zadní střelec | Sgt. Robert E. Lary | Oklahoma |
Místo původního navigátora Franka Piro letěl navigátor Ward S. Randolph. Ward byl členem posádky Lt. Kennetha Colbyho, stejně jako další náhradník – T/Sgt Wilbur T. Massey. Jediný z původní posádky – Paul Barselou měl ten den volno, na jeho pozici ho nahradí Sgt Vincent C. Manzella, jehož původní posádka pod velením Lt. Jamese R. Ryana letěla po pravé straně letounu „Slipstream“v bojově sestavě v letounu pojmenovaném „Swamp Gal“. Na místo pravého bočního střelce se dostavil Sgt. Edward E. Davis, v té době velmi zkušený střelec skupiny s 30 bojovými akcemi na kontě.
‹‹ T/Sgt Wilbur T. Massey
‹ Sgt Vincent C. Manzella
‹ 2nd Lt Robert A. Brown
Osudný let
Snad pro štěstí, či proto že již byla příliš stará, byla posádce poručíka Rustera přidělena B-17G 42-32097 „Slipstream“. Je běžné, že posádky nemají trvale přidělený letoun a létají s tím, co je momentálně k dispozici. 12:10 se svaz ocitá nad výchozím bodem náletu- městem Vrbno pod Pradědem. 12:49 odhazuje 99. bombardovací skupina své bomby na cíl přes pokrývku mraků a točí vlevo. Ve chvíli, kdy svaz provede nad městem Nysa poslední obrat a míří zpět domů, se objevují němečtí stíhači:Proč se opozdil letoun 42-32097 nevíme. Faktem je, že svědci uvedli, že letoun byl lehce za formací již od odhozu bomb. Pak již šlo všechno ráz na ráz. Nechme vyprávit deník velitele Rustera:
Bombardér po těžkém zásahu, který vyřadil řízení letoun, zabil zadního a pravděpodobně i oba boční střelce, začal klesat. Posádka se chystala k výskoku. V tu chvíli však pravděpodobně přichází útok dalšího německého stíhače, který útočí zepředu. Palba zabije bombometčíka Vincenta Manzellu, zraní navigátora Randoplha a pilota Rustera a z letounu se stává točící se kovová rakev. Letoun stihne opustit horní střelec Wilbur T. Massey, další členové posádky bojují dále.
Píše pilot Ruster ve svém deníku. Horší to měl navigátor, ten v přídi letounu bojuje s odstředivou silou a nakonec se mu s vypětím všech sil daří opustit vrak letounu. Krátce poté letoun vybuchuje a jeho trosky padají k zemi na oba břehy říčky Bystřice, mezi Olomouckou částí Bělidla a obcí Bystrovany.
‹ Motor Wright Cyclone z letounu B-17 42-32097 na poli u řeky Bystřičky, snímek pochází z léta 1945
Pád letadla pozoroval také pan Rudolf Zatloukal:
Na dalšího mrtvého si vzpomněli po válce pánové Alois Drábek a Jiří Havlena:
Je také známo, že jedno z těl dopadlo u obce Hlušovice, nedaleko známého Hromova dubu. Na něj vzpomíná kronika obce Hlušovice takto :
Mrtví členové posádky byli odvezeni do márnice pohřební služby Concordia a poté 31. Prosince 1944 pohřbeni hrobníkem panem Hrachovcem na vojenském hřbitově v Olomouci- Černovíře, společně s pěti mrtvými letci z posádky 2nd Lt Geralda R. Smitha.
‹ Starý vojenský hřbitov v Olomouci- Černovíře, právě zde bylo 31. 12. 1944 pohřbeno 12 amerických letců z obou posádek
Po exhumaci v roce 1946 byli převezeni do spojených státu, nebo na společný řobitov spojeneckých vojáků do Saint Avold u belgických Metz.
‹ Hrob radisty Waltera G. Persona na hřbitově u Saint Avold ( foto: Marek Hradil)
Osud přeživších
3 členové posádky, kteří jako zázrakem vyvázli, čekal ostnatý drát zajateckého tábora.Zraněný velitel S. P. Ruster byl nejprve hospitalizován ve vojenské nemocnici v Klášterním hradisku, kde je mu ošetřena zraněná noha. Odtud putuje 20. prosince do vojenské nemocnice do Brna a teprve 29. prosince je odeslán do zajateckého tábora. Zajetí všichni tři šťastni přečkali a vrátili se po válce domů. Sherwood Ruster se vrátil k létání, začal pracovat pro společnost Eastern Airlines jako inženýr přes proudové letecké motory. Rychle se vypracoval a díky svým výsledkům byl pověřován důležitými úkoly osobně ředitelem Eastern Airlines a stíhacím esem 1. světové války, Eddiem Rickenbackerem.
V roce 1964 opustil společnost Eastern Airlines a stal se hlavním inženýrem pro státní leteckou zprávu. Stál za vypracováním většiny prvních leteckých příruček a směrnic pro civilní piloty.
V roce 1967 se stal hlavním inženýrem u Frontier airlines, ale také pracoval pro vládu jako konzultant nehod v civilním, vojenském a i soukromém leteckém sektoru. Protože začal mít dost práce za stolem, přihlásil se na pilotní kurs u Frontier airlines jako v pořadí 478 pilot. Kurs úspěšně dokončil a nastoupil jako pilot u Frontieru. Létal jako kapitán a pilot první třídy na strojích Boeing 737. Do důchodu odchází v roce 1984. Svůj důchod tráví v Mexiku až do smrti své druhé ženy v roce 2006, následně se vrací do spojených státu, do Houstonu v Texasu, na sklonku svého života však tráví v domě pro veterány v Oklahoma city. Umírá 1. srpna 2009. Byl dvakrát ženatý a má dva syny a jednu dceru. Z druhého manželství pak nevlastní dceru.
Nejméně se podařilo zjistit o mechaniku Wilburu T. Masseym, víme jen to, že zemřel 18. 3. 1989 v Daytonu v Ohiu ve věku 65 let.
Ward C. Randolph zůstal po válce u letectva, létal ve válce v Koreji a ve Vietnamu, kde létal jako pilot nákladního letounu C-130 Hercules. V roce 1970 odchází z armády a pracuje u telekomunikační společnosti. Do duchodu odchází v roce 1990 a umírá 26. července 2004 ve věku 81 let.
2. část ZDE
- MACR 10635
- Pamětník letecké bitvy: mladí neznají dějiny, MF Dnes, 7. Února 2004
- Individual deceased personnel file:
- Brown, Robert A.
- Manzella, Vincent C.
- Davis, Edward E.
- Person, Walter G.
- Anton, Byron C.
- Bergman, Roland D.
- National archives and Records administrative
- Sbírka J. Krumbacha
- Zemský archiv v Opavě, pobočka Olomouc
- Vzpomínky na neznámé letce, Jan Mahr, Miroslav, 2011
- Kronika obce Hlušovice
- Kronika obce Bystrovany
- http://www.99bombgroup.org
Special Thanks to:
Dan Ruster, Julie Hebert-Ruster Price, Dennis Brown, Jack Fowler, Paul E. Barselou, Ward C. Randolph, George Hilton, Marek Hradil, Jan Mahr,
And many others...
Žádné komentáře:
Okomentovat
Thanks for your comment!