Po 81 letech od osudné letecké bitvy ze dne 17.12.1944 zůstává stále několik otázek ohledně této události nezodpovězených. Jedním z nich byla havárie stíhacího letounu do Emauzského rybníka u Oder.
Letoun se podle pamětníků zabořil 17. 12. 1944 do podmáčených luk, které zde byly před založením rybníků. Německou armádou byly pravděpodobně sesbírány části, co zůstaly na povrchu, zbytek letounu byl ponechán v zemi. Rybníky zde byly založeny později a znemožnily odkrytí a identifikaci stroje v minulosti. Letoun byl lokalizován pracovníky muzea Suchdol nad Odrou již 1.1.2011, kdy byl rybník vypuštěný. Nicméně byly vyzdviženy jen drobné části stroje na povrchu. Např. kyslíkové lahve, které byly původně umístěné v křídle letounu. Na podrobný průzkum si členové spolku muzea Suchdol nad Odrou a ostatní nadšenci dlouho počkat.
Tato chvíle nastala letos, 18. 2. 2025. Díky tomu, že rybník byl vypuštěn a mráz v únoru umožnil pohyb bagru po dně rybníka bez rizika zapadnutí v bahně. Již brzy po zahájení výkopu byl potvrzen typ letounu - Messerschmitt Bf-109G-14/AS - podle nalezených fragmentů motoru Daimler Benz DB-605ASM , leteckého kanónu Mauser MG-151 ráže 20 mm a dvou kulometů Rheinmettal-Borsig MG-131 ráže 13mm. Letoun byl po nárazu do kamenitého podloží rozdrcen a třeba samotný motor se rozpadl na 5 částí, kanón 20 mm byl zlomený na dvě části a kulomety 13mm ohnuté do pravého úhlu a zlomené.
![]() | |
Co zbyde z letounu po nárazu do země v plné rychlosti po 80 letech. (Zdroj: Muzeum Suchdol nad Odrou ) |
![]() |
Hptm. Josef Puchinger, zde na snímku z dob působení u JG2. Poslední nezvěstný z boje 17. 12. 1944. (Zdroj: https://falkeeins.blogspot.com) |
Žádné komentáře:
Okomentovat
Thanks for your comment!