Vůbec první americký letoun, který havaroval na území Moravy byl P-51D-5-NA výrobního čísla 44-13487 s kódovými písmeny WD-R. Stíhačka patřila do stavu 4. squadrony/ 52. stíhací skupiny, která měla 30. června 1944 za úkol poskytnout krytí svazu bombardérů B-17 a B-24 nad Blechhammer. Kolem 11:00 se z modré letky oddělil tento letoun, kterého ten den pilotoval 2nd Lt Merle Max Kurtz z Oregonu. Bez jakýchkoliv příčin se otočil a klesal dolů. Podle svědectví poručíka Williama Hanese Jr., který ho doprovázel k zemi letoun bez okolků nouzově přistál. Učinil tak na poli u obce Vracov na Hodonínsku.
Přestože poručík Kurtz před přistáním na břicho nestihl odhodit přídavné nádrže pod křídlem, letoun byl téměř nepoškozen.
Kurtz byl zajat a stíhačka posloužila jako objekt zájmu německých vojáků z letiště Vyškov, kam byl také vrak posléze odvezen. Zde jeho stopa končí. Posloužil poté buď jako zdroj náhradních dílů pro kořistní pé padesátjedničky, nebo byl opraven a létal u Luftwaffe jako předváděcí letoun.Je známo několik fotografií stroje po přistání, byly publikovány například v knize Mustangy nad protektorátem od J. Rajlicha, nebo publikaci Air war over the Czech lands od stejného autora.
Zdroj: www.leteckabadatelna.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat
Thanks for your comment!