čtvrtek 24. dubna 2025

Bergungskomando Deutsch Brod I. - Úvod

 Johann Müller za války sloužil u Luftwaffe na letišti Německý brod (dnešní Havlíčkův brod). Mimo jiné byl přiřazen k tzv. Bergungskomandu (vyprošťovací komando). Tyto jednotky, které měla k dispozici každá větší letecká základna (Fliegerhorst) měla za úkol vyzvedávat v terénu havarovaná  letadla patřící k jednotce z příslušné základny, a dopravovat je zpět na letiště. Odtud putovala k likvidaci, nebo k opravě, pokud se jednalo o méně závažné poškození. Lehké opravy se prováděli přímo na letišti. Vyprošťovací komanda vyjížděla také k událostem, kdy letoun musel  v terénu nouzově přistát a potřeboval opravu na místě, aniž by byl potřeba odvoz.  

Díky Johannu Müllerovi se zachovala bohatá obrazová dokumentace z řady havárií na našem území v nebývalé kvalitě. Snímky tohoto člověka byli již dvakrát nabízeny na aukčním portále ebay.de a nyní se již nachází roztroušené mezi sběrateli po celém světě. Toto je velká škoda, protože tvořily ucelenou serii a na stránkách tohoto blogu bych rád ukázal celou serii alespoň ve formě náhledů z ebay.de.

Uffz. Johann Müller na dvou snímcích z období jeho služby v protektorát (Zdroj: ebay.de)    

 

Při své práci vyjížděla jednotka do terénu náležitě vybavena, mimo jiné např. kořistním tahačem Škoda 6STP6 -LD LAD (letecké automobilní dílny)


 

(Zdroj: ebay.de)

Dále nesměl chybět valník pro odvoz větších demontovaných celků, jako např. demontovaných křídel, motorů a trupů. Letoun se obvykle na místě přistání demontoval na tyto celky, aby byla snažší manipulace s letounem při odvozu.

 

Přívěs pro převoz křídel pochází také původně z výzbroje Československé armády, zde s naloženým demontovaným křídlem z letounu FW-58 (Zdroj: ebay.de)   
 

Typická sestava po demontáži - tahač Hanomag SS100 + návěs s demontovanými křídly letounu Klemm Kl-35B a na konci ve vleku trup letounu jedoucí "po vlastní ose"

(Zdroj: ebay.de)

 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Thanks for your comment!