Na aukčním portálu aukro.cz bylo na prodej v poslední době řada snímků z dvacátých let týkajících se letectví v tehdejším Československu. Je mezi nimi i řada snímků z Olomouckého letiště Neředín. Pojďme se podívat na leteckou techniku, která v té době zdobila nebe nad hanáckou metropolí.
Anatra DS Anasal
dvousedadlový průzkumný dvouplošník vyrobený v továrně Anatra v Oděse. Po obsazení RU vojsky vyráběný pro RU letectvo. Po válce sloužilo ve dvacátých letech 23 strojů v ČS letectvu.
Jediný dochovalý exemplář tohoto letounu se nachází v NTM v Praze.
Stroj na snímku nese ještě původní typ ČS kruhových znaků .
Letov Š-10
jedna z prvních konstrukcí továrny Letov byl Š-10, což byla jedna z ČS kopií letounu Hansa Brandenburg B.I. Vyrobeno bylo asi 50 strojů tohoto typu a pro svou nezáludnost pro nezkušené piloty a spolehlivost byly velmi oblíbené.
Aero A-15
vojenský dvoumístný cvičný dvouplošník byl v československu od roku 1919 vyráběn v továrně Aero v Praze. Jednalo se o kopii spolehlivého a rozšířeného rakouského letounu Hansa-Brandenburg B.I. Stroj na snímku již nese nové tzv. praporové znaky a na trupu znak 2. leteckého pluku z Olomouce.
Breguet Bre.XIVA.2
Tento poměrně na svou dobu moderní francouzský bombardér setrval ve výzbroji ČS letectva nejdéle ze všech původně prvoválečných letadel (do r.1926). U nás létalo 30 kusů tohoto výkonného dvoumístného bombardéru.
SPAD S.VII
přes 100 ks těchto francouzských stíhaček z první světové války bylo ve výzbroji ČS letectva ve dvacátých letech. ČS vláda jich 50 dostala darem a zbytek zakoupila z válečných přebytků francouzského letectva.
Na tomto snímku již lze vidět nový typ znaků, tzv. praporových kopírujících československou vlajku.
Letov Š-1
oficiálně první československý bombardovací dvouplošný letoun domácí konstrukce tvořil od roku 1921 páteř bombardovacího letectva ČS armády. Bylo vyrobeno 90 letounů a poslední kusy dolétaly v roce 1927.
Avia B-11 Boska
cvičný a kurýrní dolnoplošník československé konstrukce reprezentuje pozdější období létání na letišti Neředín. Stroj byl vyráběný od roku 1924 -1927. Na snímku je zachycen stroj 2. leteckého pluku před hangáry Pícha I. na západním okraji letiště Neředín.
Avia BH-1
Snímek Avie BH-1 s číslem dvě zachycuje dotankování letounu při mezipřistání během závadu "Okružní let republikou" v září 1921 na trati Praha – Olomouc – Nitra – Bratislava – Olomouc – Praha (celkem 850 km). Pilot Bohumil Munzar na snímku přidržuje trychtýř. Závodu se zúčastnil spolu se svým mechanikem Kochem a dorazil do cíle bez trestných bodů. Získal zvláštní cenu Ministerstva veřejných prací za „dopravní schopnost“.
Odstrojený drak letounu Breguet Bre.XIVA.2 na dvoře leteckých opraven Letov v Olomouci-Šibeníku. Tyto opravny byly jedny z největších a hráli klíčovou roli v leteckém průmyslu tehdejší republiky.
Bleriot-Spad S.66
byl dopravní letoun francouzsko-rumunské společnosti Cidna (Compagnie Internationale de Navigation Aérienne) pro pilota a pět pasažérů, na snímku při mezipřistání na letišti Neředín.
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/
http://www.vrtulnik.cz/
https://www.vinar.cz/
http://www.leteckabadatelna.cz/
Žádné komentáře:
Okomentovat
Thanks for your comment!